SEG – cv. 5 (10. – 12. týden)

Geografie dopravy

Zadání

Cílem těchto dvou cvičení je seznámit se s daty popisujících územní situaci v oblasti dopravy. S těmito daty si představíme základní geografické analýzy a výsledky interpretujeme. Obecně se dopravní analýzy zaměřují na dva základní obory (módy) – individuální a veřejná doprava. Postupně se budeme věnovat oběma těmto módům. Jednotlivé kroky jsou příkladem komplexního dopravně-geografického hodnocení zadaného území – v našem případě vybraného SO ORP. Cvičení je možné rozdělit do pěti oblastí:

  1. Hodnocení dopravní dostupnosti území s využitím veřejné hromadné dopravy
  2. Využití dopravních prostředků pro dojížďku do zaměstnání a do škol dle SLDB 2011
  3. Stupeň automobilizace
  4. Deviatilita dopravní sítě a dopravního uzlu
  5. Změna intenzity dopravy

Dostupná data pro dopravně-geografické studie (výběr)

  • Sčítání lidu, domů a bytůinformace o počtu vyjíždějících a dojíždějících, doba cestování a použitý dopravní prostředek
  • Sčítání dopravy realizováno jednou za 5 let na vybraných úsecích, obsahuje informace o intenzitách automobilové dopravy na dálniční a silniční síti ČR. Uváděné hodnoty jsou ročním průměrem denních intenzit dopravy, jednotkou jsou tak vozidla za 24 hodin. Poslední sčítání proběhlo v roce 2010.
  • Centrální registr vozidel od července 2012 plně v kompetenci Ministerstva dopravy, dříve v gesci Ministerstva vnitra. Obsahuje informace o počtu registrovaných vozidel ve jednotlivých obcích ČR.
  • Ministerstvo dopravy ministerstvo publikuje řadu dopravních dat. Kromě Centrálního registru vozidel to jsou každoroční Ročenky dopravy (od roku 1998), které obsahují např. počty přepravovaných cestujících v jednotlivých dopravních módech. Zajímavostí jsou také počty bodovaných řidičů apod.
  • Policie ČR volně publikuje např. data o dopravních nehodách a to na úrovni jednotlivých krajů a okresů.
  • Zpracování jízdních řádů – teoretické cesty, hodnocení nabídky
  • Výběrová šetření – dotazníky, rozhovory, počítání
  • Prodeje jízdenek – dopravní operátoři

Hodnocení dopravní dostupnosti území s využitím veřejné hromadné dopravy

Pro vybrané správní území ORP provedeme hodnocení dopravní dostupnosti s využitím veřejné hromadné dopravy (VHD). Data pro tuto analýzu budeme čerpat z databáze dopravních spojení, která je vytvářena a pravidelně aktualizována na Institutu geoinformatiky. Tato databáze je vytvářena z aktuálních jízdních řádů s využitím klientské aplikace TRAM a zpřístupněné knihovny jízdních řádů (CHAPS). Tato databáze obsahuje data o existujících dopravních spojeních s využitím VHD mezi všemi obcemi ČR do 100 km vzdušnou čarou. Tato spojení musí být kratší než 90 minut, příjezd musí být do 60 minut před specifikovaným časem, odjezd musí být později než 120 minut před plánovaným příjezdem a počet přestupů musí být menší než 5. Analyzovanými časy příjezdu jsou 6, 7, 8, 14 a 22 hodin. Mezi ukládaná data pro jednotlivé kombinace obcí patří: vzdálenost vzdušnou čarou, vzdálenost VHD a pro jednotlivé časy pak doba a cena cesty a počet přestupů.

Z uvedených dat je možné provádět řadu výpočtů a hodnocení. My si vyzkoušíme hodnocení dopravní dostupnosti jednotlivých obcí. Pro eliminaci hraničního efektu si pro každou obec vypočteme ukazatel, který si nazveme míra dostupných obcí (MDO). Ten si definujeme jako podíl počtu obcí, ze kterých je daná obec dostupná VHD a počtu obcí v okruhu 100 kilometrů vzdušnou čarou. Výsledek vynásobíme 100, aby byl v %. Následně vytvořte mapový výstup s obcemi ve vašem SO ORP a výsledky interpretujte.

Využití dopravních prostředků pro dojížďku do zaměstnání a do škol dle SLDB 2011

V SLDB je sledována dojížďka do zaměstnání a do škol. Důležitým faktem je definice dojížďky, za kterou je považován jen ten prostorový pohyb, kdy je překročena hranice obce. U jednotlivých kombinací obcí je pro dojíždějící sumárně uvedena celá řada socio-demografických ukazatelů – věk, vzdělání, zaměstnání apod. Dále jsou zde uvedeny také použité dopravní prostředek(-ky), čas cestování a frekvence cestování. My budeme pracovat s daty ze SLDB 2011 pro kombinace obec-obec.

Také s těmito daty je možné analyzovat celou řadu faktorů, ale my budeme hodnotit podíl dojíždějících, kteří dojíždí do analyzované obce a využívá k tomu prostředky VHD. Opět budeme hodnotit analyzované SO ORP, výsledky zobrazíme ve formě mapového výstupu a výsledky interpretujeme (i ve vztahu v předchozí mapě).

Stupeň automobilizace

Tento ukazatel je běžně používaný pro hodnocení automobilizace v území. Je definován jako počet osobních automobilů na 1000 obyvatel. Jako vhodný zdroj dat bylo SLDB 2001, kde se jedna z otázek dotazovala na vlastnictví osobního automobilu. V posledním sčítání, se však již tento údaj nesleduje a tak jediným vhodným zdrojem dat je Centrální registr automobilů, který je v gesci Ministerstva dopravy. Naším cílem bude zhodnotit vývoj stupně automobilizace a vypočteme tzv. index stupně automobilizace, kdy budeme hodnotit změnu stupně mezi 1. 1. 2004 (data na Ministerstvu vnitra) a posledními aktuálními daty uvedených na stránkách Ministerstva dopravy. Aktuální hodnota se vztáhne k hodnotě z ledna 2004 v dané obci, která odpovídá 100% a výsledek je pak sledovaný index. Výsledek pro zadané SO ORP zobrazte v mapě a výsledek stručně interpretujte a to rovněž vzhledem k předchozím výsledkům.

Deviatilita dopravní sítě a dopravního uzlu

Deviatilita dopravní sítě (nepřímočarost) je odchylka dopravní cesty od ortodromy (přímé vzdálenosti). Jedná se tak o podíl vzdálenosti cestní a přímé. Může se hodnotit deviatilita dopravní sítě, kdy se hodnotí jednotlivé dopravní cesty a nebo deviatilita dopravního uzlu, kterou budeme hodnotit pro všechny obce v daném SO ORP. Tu budeme hodnotit zvlášť pro veřejnou hromadnou dopravu a individuální automobilovou dopravu. Vypočteme součet vzdáleností pro všechny cesty z dané obce do okolních obcí v rámci SO ORP – přímou, cestní VHD a cestní IAD. Následně vypočteme deviatilitu pro IAD a VHD a obě hodnoty od sebe odečteme. Tento rozdíl deviatilit pak zobrazte v mapovém výstupu pro obce v analyzovaném SO ORP. Okomentujte výsledky a to také vzhledem k předcházejícím výsledkům.

Změna intenzity dopravy

Vyberte si dva ORP, z nichž jedno je analyzované v předcházejících úkolech a další je některé sousední. Tato sídla budeme hodnotit z hlediska intenzýity silniční dopravy. Na webových stránkách Ředitelství silnic a dálnic ČR vyhledáme výsledky Sčítaní dopravy v roce 2010 a v roce 2005. Proveďte součet počtu všech vozidel v daném sídle správního území obce s rozšířenou působnosti. To znamená, že sečtete výsledky na úsecích uvnitř daného sídla a to zvlášť pro oba roky. V dalším kroku pak odečtete sumární záznamy a porovnáte výsledky. Posuďte také vnitroměstské rozdíly, resp. lokalizujte úseky s největšími poklesy/nárůsty. Výsledky okomentujte.

Data

Veškerá data jsou ke stažení v zadaném adresáři na daném FTP. Databáze obsahuje všechny potřebné záznamy s výjimkou dat z centrálního registru a ze Sčítání dopravy, které si stáhněte přímo z internetu. Tabulky v databázi: DEMOGRAFIE_OBCE obsahuje základní demografické údaje pro obce ČR, DOJIZDKA_SLDB obsahuje počty dojíždějících a využitý dopravní prostředek pro kombinace obec-obec, SEZNAM_OBCI obsahuje seznam všech obcí a jejich příslušnost k danému ORP a tabulka VZDALENOSTI_DO_100KM obsahuje vzdálenosti přímou čarou, s využitím VHD a IAD pro kombinace obec-obec do 100 kilometrů vzdušnou čarou (pozor, tabulka obsahuje více jak 12 milionů záznamů).

Program 3: vytvořte dle zadání 3 úkoly Hodnocení dopravní dostupnosti území s využitím veřejné hromadné dopravy; Využití dopravních prostředků pro dojížďku do zaměstnání a do škol dle SLDB 2011 a deviatilita pro VHD (zobrazte v mapě).

Termín odevzdání: zápočtový týden

Cvičení bylo inovováno díky finanční podpoře projektu FRVŠ 956/2013, kterému za podporu děkuji.